Umowa z wykonawcą budowy odcinka S19 z Miejsca Piastowego do Dukli podpisana. To kolejny fragment trasy Via Carpatia na Podkarpaciu [ZDJĘCIA

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Za cztery lata ma być gotowa droga ekspresowa między Miejscem Piastowym a Duklą. Dziś (12 lipca) podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę ósmego już odcinka trasy S19 w województwie podkarpackim. Wykonawcą tego fragmentu Via Carpatia będzie firma Strabag.

W poniedziałek (12 lipca) uroczyście podpisana została umowa między wykonawcą a przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość umowy to prawie 479 mln zł.

To będzie jeden z najtrudniejszych odcinków S19, ze względu na specyfikę terenu: różnorodne ukształtowanie, z górami i dolinami, skomplikowaną budowę geologiczną, liczne osuwiska i obszary zagrożone ich występowaniem oraz obszary intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej.

Już wcześniej, na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano rozpoznanie budowy geologicznej podłoża, zrobiono badania geofizyczne, monitoring osuwisk, liczne odwierty ( łącznie ponad tysiąc metrów).

- Wiele zagadek rozwiążemy dopiero w trakcie dodatkowych odwiertów, na etapie projektowania - mówi Adam Zarzycki z firmy Strabag.

- Pierwszą łopatę planujemy wbić na terenie budowy w listopadzie przyszłego roku - dodaje.

Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie również węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie Dukli, łączący S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową nr 1956R. W przyszłości ma być do niego włączona droga wojewódzka nr 993 (Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla).

Łącznie powstanie na tym fragmencie ekspresówki 47 obiektów inżynierskich. W tym trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, przejścia dla zwierząt. Będą wybudowane także dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych).

Podpisanie umowy odbyło się w Miejscu Piastowym, w sąsiedztwie skrzyżowania ważnych tras na Podkarpaciu DK 19 (w kierunku polsko-słowackiej granicy) oraz DK 28 – wiodącej w Bieszczady.

- Przede wszystkim zależy nam na tym, aby mieszkańcy terenów wykluczonych komunikacyjnie i o ograniczonych możliwościach komunikacyjnych, mieli pewność, że ten stan się już kończy. Że budowana jest droga szybkiego ruchu. Nowoczesna, bezkolizyjna, bezpieczna. Droga, która gdy już wjedziemy nią na węzeł w Dukli, doprowadzi nas do Salonik w Grecji - podkreślił minister Andrzej Adamczyk.

Kluczowe znaczenie trasy Via Carpatia

O znaczeniu szlaku Via Carpatia i S19 mówili też pozostali uczestnicy spotkania wiceminister infrastruktury Rafał Weber wojewoda podkarpacka Ewa Leniart,,europoseł PiS Tomasz Poręba, poseł Adam Śnieżek, wicemarszałek Podkarpacia Pilch i Dorota Chilik, wójt miejsca Piastowego i Bogdan Tranawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

- Via Carpatia to droga, która otwiera miliony możliwości i szans. Przede wszystkim zapewnia rozwój komunikacyjny, ale będzie też otwarciem społecznym, ekonomicznym i – co ważne dla tej części województwa – turystycznym. Za ministrem powtarzam „to droga życia”. Oczekiwana od wielu lat we wschodnich regionach naszego kraju - mówił wiceminister Weber.

Wojewoda i wójt gminy Miejsce Piastowe zaznaczyły, że dzięki nowej drodze mieszkańcy będą mogli odetchnąć od uciążliwości, związanych z intensywnym ruchem pojazdów w kierunku od i do granicy państwa.

- Ale to też bardzo ważna droga z punktu widzenia gospodarczego, znacznie skróci czas podróży na południe od Rzeszowa - mówiła wojewoda.

Wykonawca na projekt i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie będzie miał 36 miesięcy – wyłączając okresy zimowe, bo na ten czas roboty będą przerywane.

Wymaganiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy.

W terminie 23 miesięcy wymagane jest wykonanie robót i materiałów o wartości co najmniej 15 proc. kwoty kontraktowej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 r.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:

  • 30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
  • 74,2 km - w realizacji,
  • 64,4 km - w przygotowaniu.

Sztuczna inteligencja “nie radzi” sobie z hejtem?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie