Nowa jezdnia z wiaduktem na DK28 w Krośnie oficjalnie otwarta. Przez miasto można przejechać szybciej i bezpieczniej [ZDJĘCIA]

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
W piątek (2 lipca) oficjalnie otwarto przebudowany odcinek DK 28 w Krośnie. Inwestycja kosztowała 56 mln zł, z czego blisko 32 mln zł to dofinansowanie z ministerstwa infrastruktury. Po modernizacji cała DK28 na miejskim odcinku jest dwujezdniowa.

Uroczystość otwarcia odbyła się na skrzyżowaniu ul. Podkarpackiej, Tysiąclecia i Tytusa Trzecieskiego. Na moment przecięcia wstęgi policja wstrzymała ruch na jezdni. Były krótkie przemówienia: prezydenta Piotra Przytockiego i wiceprezydenta Tomasza Solińskiego, wiceministra infrastruktury Rafała Webera, posła PiS Piotra Babinetza i przewodniczącego rady miejskiej Zbigniewa Kubita.

Uroczystość zgromadziła przedstawicieli samorządu, urzędu miasta, wykonawców, policji, straży pożarnej i straży miejskiej. Nową jezdnię poświęcił proboszcz parafii w Polance.

Przebudowa trwała 1,5 roku

Blisko dwa kilometry nowej drogi, wielojezdniowy wiadukt na linią kolejową, bezkolizyjne węzły drogowe, rozbudowa kilku ulic, budowa ścieżek rowerowych oraz oświetlenia ulicznego – takie są efekty czwartego etapu rozbudowy DK 28 przebiegającej przez Krosno. To droga, z której korzystają nie tylko mieszkańcy miasta, ale też przejeżdżający tranzytem od strony Jasła w kierunku Sanoka i Dukli. Rozbudowa ostatniego, do tej pory jednojezdniowego odcinka, sprawiła, że przez Krosno można teraz przejechać bezpieczniej i szybciej, a samo miasto zyskało wielkomiejski charakter.

- Marzyliśmy o dokończeniu tej inwestycji - podkreśla Piotr Przytocki prezydent Krosna.

Prace przy ostatnim etapie krośnieńskiej "obwodnicy" rozpoczęły się 19 grudnia 2019 roku i trwały, pomimo trudnej sytuacji epidemicznej, nieprzerwanie do 5 maja 2021.

W ramach inwestycji nie tylko dobudowano drugą jezdnię, wraz z wiaduktem nad torami kolejowymi.

- Wymieniono nawierzchnię na odcinku między ul. Krakowską a Zręcińską, wykonano nowe węzły komunikujące tereny przemysłowe oraz dzielnicę Polanka. Inwestycja ta znacząco podniosła dostępność dla mieszkańców, przedsiębiorców i bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego –mówi Tomasz Soliński zastępca prezydenta Krosna.

Przebudowane zostały skrzyżowania, które wcześniej utrudniały życie kierowcom. Na skrzyżowaniu ulic Podkarpackiej, Skłodowskiej-Curie, Okulickiego i Baczyńskiego, powstały nowoczesne, bezkolizyjne węzły drogowe. Wybudowano rondo na ul. Curie – Skłodowskiej, a także nową ulicę Tytusa Trzecieskiego, która połączyła dzielnicę Polanka z ulicą Tysiąclecia.

Najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym elementem inwestycji był wiadukt drogowy nad linią kolejową nr 108.

Dodatkowo powstały drogi zbiorcze, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, ekrany dźwiękochłonne oraz nowoczesne oświetlenie.

- Po blisko półtora roku prac i związanych z nimi utrudnień, możemy użytkować bezpieczną infrastrukturę sprzyjającą mieszkańcom, kierowcom i pieszym. Przez Krosno można teraz przejechać bezpieczniej, płynniej, szybciej, bez stania w korkach - podkreśla Piotr Przytocki.

Koszt inwestycji to ponad 56 mln zł. Sfinansowana została z budżetu miasta i dotacji z Ministerstwa Infrastruktury (prawie 32 mln zł). Wykonawcą prac było konsorcjum złożone z lokalnych firm.

Wstęgę przecinał wiceminister

Oficjalne otwarcie odbyło się z udziałem Rafała Webera, wiceministra infrastruktury.

- Kluczowym działaniem ministerstwa infrastruktury jest budowa dróg szybkiego ruchu, autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic. Ale też bardzo istotne jest wspieranie samorządowców w tym, aby usprawniali układy komunikacyjne w swoich miastach. I właśnie z taką radykalną poprawą mamy do czynienia w Krośnie - powiedział wiceminister Weber

Podkreślił, że poszerzenie DK 28 na tym odcinku i budowa odpowiedniej infrastruktury ma zminimalizować ryzyko wypadków. – Teraz jest to szeroka, bezpieczna, komfortowa droga – dodał.

Jak zapewnił, samorządy będą mogły starać się o rządowe wsparcie dla kolejnych inwestycji drogowych. Prezydenci Krosna wyrazili nadzieję, że uda się je pozyskać na włączenie drogowe Krosna w układ komunikacyjny budowanej drogi ekspresowej S19 "Via Carpathia".

Sztuczna inteligencja “nie radzi” sobie z hejtem?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie