Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa ulicy Paderewskiego w Krośnie mocno ograniczona. Powstanie nowy most i dojazdy do niego

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Miasto ogłosiło drugi już przetarg dotyczący przebudowy ulicy Paderewskiego i budowy nowego mostu nad Lubatówką. Zakres inwestycji będzie jednak dużo mniejszy niż początkowo planowany.

Przebudowa ulicy Paderewskiego była jednym z przedsięwzięć zgłoszonych przez władze Krosna do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Koszt inwestycji szacowano na ponad 4,5 miliona złotych. Jej główny cel to budowa nowego mostu nad rzeką Lubatówka, znajdującego się w ciągu ulicy Paderewskiego. Ekspertyzy, jakie zlecił magistrat, wskazują na zły stan techniczny obiektu, który wymaga co najmniej generalnego remontu. Władze miasta zdecydowały, że lepszym rozwiązaniem będzie jego rozbiórka i budowa w tym miejscu nowej przeprawy.

Wniosek o dotację zakładał nie tylko budowę mostu. Zaplanowano przebudowę całej ulicy Paderewskiego – od ronda na skrzyżowaniu z ul. Podwale do ronda na skrzyżowaniu z ul. Łukasiewicza.

Z jednej strony ulicy miał powstać szeroki na dwa metry chodnik, z drugiej ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości trzech metrów. Zaprojektowano też bezpieczniejsze rozwiązanie skrzyżowania ul. Paderewskiego z ul. Nad Lubatówką.

Taki zakres inwestycji wiązał się jednak ze zwężeniem i wycinką zieleni. Projekt zakładał usunięcie kolidujących z inwestycją drzew i krzewów na terenach prywatnych oraz wycięcie lip i jesionów które rosną szpalerem wzdłuż jezdni, na chodniku.

Miasto musiało to uzgodnić z delegaturą Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, bo ulica leży w obszarze historycznego układu urbanistycznego, wpisanego do rejestru zabytków. Konserwator zabytków na wycinkę 52 drzew się zgodził, ale plany miasta wzbudziły kontrowersje wśród mieszkańców. Kilkaset osób podpisało się pod petycją, protestując przeciwko przebudowie ulicy kosztem zieleni.

Nie tylko argumenty mieszkańców, ale przede wszystkim przesłanki finansowe skłoniły magistrat do zmiany planów. Oferty, jakie wpłynęły na ogłoszony jeszcze w marcu przetarg, zdecydowanie (o kwoty w granicach 2,5 – 3 mln zł) przewyższały wstępny kosztorys. W tej sytuacji przetarg został unieważniony.

Prezydent Piotr Przytocki zapowiedział, że przetarg zostanie powtórzony, ale przyznał, że planowany zakres inwestycji jest nierealny i nie wyklucza skorygowania projektu. Zaznaczył, że nienaruszalnym elementem jest budowa mostu, natomiast przebudowa całej ulicy nie jest konieczna.

Kluczowe było jednak stanowisko urzędu wojewódzkiego, bo projekt znalazł się na liście rankingowej inwestycji, które otrzymają rządowe wsparcie a miasto nie chciało stracić dotacji.

- Dostaliśmy zgodę na ograniczenie zakresu realizacji przedsięwzięcia i mogliśmy ogłosić drugi przetarg - tłumaczy Joanna Niepokój z Urzędu Miasta.

Zadaniem wykonawcy będzie rozbiórka starego mostu i budowa nowego. Przebudowane zostanie jedynie 117 metrów ulicy (od skrzyżowana z ul. Podwale w kierunku parkingu nad Lubatówką). Na tym odcinku będzie nowy chodnik i ścieżka rowerowa.

A co z zielenią?

- Wykonawca będzie zobowiązany do tego, by jej usunięcie odbyło się jedynie w niezbędnym zakresie - informuje Joanna Niepokój.

Szacowany koszt inwestycji to 4 mln 547 tys. zł. Dotacja to 2 mln 99 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto