Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Krośnie otrzymują coraz więcej zgłoszeń od osób, które straciły swoje oszczędności za sprawą internetowych oszustów. Przestępcy, podszywając się pod specjalistów ekonomicznych, nakłaniają swoje ofiary do lokowania oszczędności na platformach inwestycyjnych.
- Ryzykowne lokaty mają w szybkim tempie przynieść wieloprocentowe zyski. Taka pokusa staje się często silniejsza niż zdrowy rozsądek - mówi Paweł Buczyński, rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Krośnie.
W ostatnich dniach krośnieńscy policjanci zostali powiadomieni o trzech oszustwach związanych z ryzykownymi transakcjami, za pośrednictwem internetowych platform inwestycyjnych. Dwaj krośnianie oraz mieszkaniec powiatu krośnieńskiego stracili w ten sposób kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Oszuści wykorzystują metodę „zdalnego pulpitu”. Poprzez zainstalowaną w komputerze czy telefonie aplikację zyskują pełen dostęp do konta internetowego.
- Przestępcy, przedstawiający się jako specjaliści branży finansowej, namawiają do instalacji oprogramowania i skorzystania z usługi umożliwiającej szybkie pomnożenie gotówki. Chwilę później pojawiają się problemy techniczne i wówczas fałszywy konsultant, przy wykorzystaniu zdalnego pulpitu, może wypłacić pieniądze z naszego konta bankowego, bądź też zaciągnąć pożyczkę - opisuje Paweł Buczyński.
Coraz częściej policjanci odnotowują również oszustwa przy wykorzystaniu popularnego komunikatora społecznościowego. Sprawcy, podszywając się pod znajomych, proszą o pilną pożyczkę.
- Sposób działania realizowany jest według podobnego schematu. Przestępcy przełamują elektroniczne zabezpieczenia komunikatora i wysyłają do znajomych pokrzywdzonego wiadomości z prośbą o pilne finansowe wsparcie. W celu ułatwienia transakcji, proponują łatwy sposób przelania gotówki, poprzez wygenerowanie numeru kodu "BLIK" w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod i jego potwierdzenie wystarczą, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze - tłumaczy Paweł Buczyński.
Policja radzi co robić, aby uchronić się przed tego typu incydentami:
- Należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Obietnica atrakcyjnej inwestycji, to najczęściej metoda działania oszustów.
- Nigdy nikomu nie wolno udostępniać swojego konta bankowego i danych logowania. Tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje.
- Jeżeli konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem, to można być pewnym, że jest to oszustwo.
- W przypadku, gdy osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, należy się rozłączyć i zadzwonić do biura obsługi klienta banku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?