Jakie autobusy elektryczne zamówi Krosno dla miejskiej komunikacji? Trzy firmy złożyły oferty

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Pilea to pojazd produkowany przez spółkę ARP E-Vehicles należącej do Agencji Rozwoju Przemysłu
Pilea to pojazd produkowany przez spółkę ARP E-Vehicles należącej do Agencji Rozwoju Przemysłu FB ARP E-Vehicles
Spółka z Solca Kujawskiego zaproponowała najniższą cenę w przetargu na zakup autobusów elektrycznych dla komunikacji miejskiej w Krośnie. Za „autosany” i „solarisy” miasto musiałoby zapłacić więcej niż planowało.

W krośnieńskim magistracie otwarto w tym tygodniu oferty w przetargu na zakup trzech autobusów elektrycznych, wyposażonych w elektroniczny system informacji. Miejska spółka MKS dysponuje obecnie 49 pojazdami, w tym część to hybrydowe volva i nowoczesne autosany, kupione w 2018 i 2019 roku. Teraz miasto chce zasilić tabor MKS pierwszymi „elektrykami”.

Jak się okazało po otwarciu ofert – trzy firmy są zainteresowane realizacją zamówienia. Ofertę złożyły:

  • „Solaris Bus & Coach z Bolechowa
  • „ARP E-VEHICLES” z Solca Kujawskiego
  • „Huta Stalowa Wola”, do której należy, jako oddział spółki, sanocki Autosan

Najtańszą ofertę złożyła spółka ARP E-VEHICLES. Jest gotowa dostarczyć trzy autobusy za kwotę 7 mln 745 tys. 310 złotych. To jedyna oferta, która nie tylko mieści się w budżecie, jaki chce przeznaczyć miasto, ale też jej przyjęcie oznaczałoby oszczędności rzędu miliona złotych w stosunku do planowanych wydatków. Przed otwarciem ofert miasto poinformowało bowiem, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 8 mln 725 tys. 5 zł.

„Solaris” zaoferował cenę 9 mln 151 tys. 200 zł. Jeszcze wyższa była oferta „Huty Stalowa Wola” – 9 mln 215 tys. 233 zł.

Poza ceną były też inne kryteria w przetargu – zużycie energii i zasięg na jednym ładowaniu. W przypadku Solarisa dane te są objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”. „Elektryk” z Autosanu na jednym ładowaniu może przejechać 273 kilometry, zużywając 0,881 kWh na jeden kilometr. Natomiast spółka z Solca Kujawskiego, produkująca autobusy „Pilea”, zadeklarowała, że pojazdy, które dostarczy, przejadą na jednym ładowaniu 340 kilometrów, zużywając 0,92 kWh na jeden kilometr. Są też różnice jeśli idzie o gwarancje na baterie. „Solaris Bus & Coach” oraz ARP E-VEHICLES dają siedmioletnią gwarancję, spółka ze Stalowej Woli – o rok krótszą.

Na zakup trzech pierwszych „elektryków” dla miejskiej komunikacji miasto dostało dofinansowanie, w wysokości 5 mln 75 tys. złotych z programu NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny” oraz blisko 2,5 mln pożyczki na preferencyjnych warunkach.

Chodzi o trzy nowoczesne pojazdy typu midi, z 56 miejscami, w tym 23 siedzącymi i przystosowane do korzystania przez pasażerów niepełnosprawnych. W łącznych kosztach projektu mieszczą się też zakup i montaż trzech stałych punków ładowania i jeden mobilny oraz przeszkolenie kierowców i mechaników. Zamówienie ma być zrealizowane najpóźniej do końca marca przyszłego roku.

Przygotowując się do zakupu MKS testowała kilka „elektryków” różnych firm, krośnianie mieli okazję podróżować m.in. nissanem, karsanem, autosanem i autometem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Ile wydajemy na aktywność fizyczną?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie