Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jakie autobusy elektryczne zamówi Krosno dla miejskiej komunikacji? Trzy firmy złożyły oferty

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Pilea to pojazd produkowany przez spółkę ARP E-Vehicles należącej do Agencji Rozwoju Przemysłu
Pilea to pojazd produkowany przez spółkę ARP E-Vehicles należącej do Agencji Rozwoju Przemysłu FB ARP E-Vehicles
Spółka z Solca Kujawskiego zaproponowała najniższą cenę w przetargu na zakup autobusów elektrycznych dla komunikacji miejskiej w Krośnie. Za „autosany” i „solarisy” miasto musiałoby zapłacić więcej niż planowało.

W krośnieńskim magistracie otwarto w tym tygodniu oferty w przetargu na zakup trzech autobusów elektrycznych, wyposażonych w elektroniczny system informacji. Miejska spółka MKS dysponuje obecnie 49 pojazdami, w tym część to hybrydowe volva i nowoczesne autosany, kupione w 2018 i 2019 roku. Teraz miasto chce zasilić tabor MKS pierwszymi „elektrykami”.

Jak się okazało po otwarciu ofert – trzy firmy są zainteresowane realizacją zamówienia. Ofertę złożyły:

  • „Solaris Bus & Coach z Bolechowa
  • „ARP E-VEHICLES” z Solca Kujawskiego
  • „Huta Stalowa Wola”, do której należy, jako oddział spółki, sanocki Autosan

Najtańszą ofertę złożyła spółka ARP E-VEHICLES. Jest gotowa dostarczyć trzy autobusy za kwotę 7 mln 745 tys. 310 złotych. To jedyna oferta, która nie tylko mieści się w budżecie, jaki chce przeznaczyć miasto, ale też jej przyjęcie oznaczałoby oszczędności rzędu miliona złotych w stosunku do planowanych wydatków. Przed otwarciem ofert miasto poinformowało bowiem, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 8 mln 725 tys. 5 zł.

„Solaris” zaoferował cenę 9 mln 151 tys. 200 zł. Jeszcze wyższa była oferta „Huty Stalowa Wola” – 9 mln 215 tys. 233 zł.

Poza ceną były też inne kryteria w przetargu – zużycie energii i zasięg na jednym ładowaniu. W przypadku Solarisa dane te są objęte klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”. „Elektryk” z Autosanu na jednym ładowaniu może przejechać 273 kilometry, zużywając 0,881 kWh na jeden kilometr. Natomiast spółka z Solca Kujawskiego, produkująca autobusy „Pilea”, zadeklarowała, że pojazdy, które dostarczy, przejadą na jednym ładowaniu 340 kilometrów, zużywając 0,92 kWh na jeden kilometr. Są też różnice jeśli idzie o gwarancje na baterie. „Solaris Bus & Coach” oraz ARP E-VEHICLES dają siedmioletnią gwarancję, spółka ze Stalowej Woli – o rok krótszą.

Na zakup trzech pierwszych „elektryków” dla miejskiej komunikacji miasto dostało dofinansowanie, w wysokości 5 mln 75 tys. złotych z programu NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny” oraz blisko 2,5 mln pożyczki na preferencyjnych warunkach.

Chodzi o trzy nowoczesne pojazdy typu midi, z 56 miejscami, w tym 23 siedzącymi i przystosowane do korzystania przez pasażerów niepełnosprawnych. W łącznych kosztach projektu mieszczą się też zakup i montaż trzech stałych punków ładowania i jeden mobilny oraz przeszkolenie kierowców i mechaników. Zamówienie ma być zrealizowane najpóźniej do końca marca przyszłego roku.

Przygotowując się do zakupu MKS testowała kilka „elektryków” różnych firm, krośnianie mieli okazję podróżować m.in. nissanem, karsanem, autosanem i autometem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto