Nie ma zgody samorządów Krosna i powiatu krośnieńskiego w sprawie przebiegu planowanej obwodnicy Miejsca Piastowego

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Obwodnica ma odciążyć rondo w Miejscu Piastowym, na skrzyżowaniu DK28 i DK19
Obwodnica ma odciążyć rondo w Miejscu Piastowym, na skrzyżowaniu DK28 i DK19 Ewa Gorczyca
Władze powiatu krośnieńskiego proponują inny przebieg planowanej obwodnicy Miejsca Piastowego niż ten, za którym optują władze Krosna.

Obwodnica Miejsca Piastowego to jedna z inwestycji ujętych w rządowym programie 100 obwodnic. Zakres zadania został jednak poszerzony. Nowa droga, która będzie stanowić część DK28, ma mieć około 25 kilometrów i prowadzić od Krosna w kierunku Sanoka, wyprowadzając ruch tranzytowy poza centrum Miejsca Piastowego, Iwonicza, Rymanowa, Beska i Zarszyna.

O ile lokalne samorządy są zgodne co do tego, że inwestycja jest bardzo potrzebna w tej części regionu, otworzy nowe możliwości rozwoju, poprawi komfort życia mieszkańców, usprawni komunikację i podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym, to nie ma pomiędzy nimi zgody co do tego, jak ma przebiegać planowana trasa.

Różne warianty i argumenty

Przygotowanie inwestycji jest na etapie powstawania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. To czas gdy wybierany jest optymalny z kilku proponowanych wariantów przebiegu trasy. Krosno opowiada się za wariantem nr 5, w którym obwodnica rozpoczynałaby się przy ul. Bieszczadzkiej w Krośnie (za galerią Vivo) i prowadziła przez nowe tereny inwestycyjne, przyłączone niedawno do Krosna. W tym wariancie DK28 krzyżowałaby się z S19 w węźle pomiędzy Iskrzynią a Miejscem Piastowym. Stanowisko miasta w tej sprawie zostało już przekazane do GDDKiA.

Tego wariantu nie akceptują jednak samorządy Miejsca Piastowego, Krościenka Wyżnego oraz powiatu krośnieńskiego, które także przygotowują stanowisko w tej sprawie, które chcą skierować do instytucji, odpowiedzialnych za projektowanie i budowę obwodnicy.

Władze powiatu proponują swój wariant i chcą, by został uwzględniony w dalszych pracach. Nazwały go „samorządowy”. To koncepcja, która zawiera elementy trzech innych wariantów branych pod uwagę w konsultacjach (W1,W4 i W6) i budowę łączników między nimi.

W wariancie „samorządowym” nowy odcinek DK28 zaczynałby się już poza granicami Krosna (w rejonie OBI) a z S19 krzyżował w węźle Miejsce Piastowe.

Jakie, według władz powiatu, są atuty wariantu „samorządowego”?

- Wariant ten omija gęstą omija gęstą sieć zabudowy w gminach Miejsce Piastowe i Krościenko Wyżne oraz pozwala na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i lokalnego poza centrum Miejsca Piastowego, co jest głównym założeniem projektowanej obwodnicy - tłumaczą.

Podają też argument społeczny przeciwko wariantowi W5, w którym przebieg obwodnicy jest zaplanowany przez miejscowość Zalesie.

- Jego realizacja wiązałaby się z wyburzeniem kilku budynków mieszkalnych, degradacją środowiska naturalnego i wycięciem dużej części lasu z drzewami liczącymi ponad sto lat - podkreślają.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie