Uczniowie ZSP Nr 2 z Krosna odbyli staże we Francji
Wymieniony powyżej projekt realizowany jest przez FRSE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu Leonardo da Vinci, będącego częścią programu Uczenie się przez całe życie. Jest on skierowany do uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej - kształcących się w zawodach: cukiernik, kucharz, piekarz, fryzjer oraz uczniów Technikum – kształcących się w zawodach: technik usług fryzjerskich, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik organizacji usług gastronomicznych.
Program Leonardo da Vinci wspiera działania w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego; promuje mobilność pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdraża innowacyjne rozwiązania edukacyjne dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Ma również na celu zwiększanie przejrzystości i uznawalności kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich.
Głównym celem realizowanego projektu jest przede wszystkim integracja młodzieży poprzez wspólne działania w kierunku wymiany zawodowej (odbycie uczniowskich staży), kulturalnej (poznanie kultury regionu) oraz działań w zakresie edukacji językowej (poznanie języka partnera, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii branżowej).
Realizacja projektu w ZSP Nr 2 rozpoczęła się od dziewięćdziesięciogodzinnego kursu z języka francuskiego oraz dwudziestogodzinnego kursu z przygotowania kulturalno-pedagogicznego.
We Francji uczniowie odbywali staże w czterech Centrach Szkolenia Uczniów Zawodu (CFA - Centre de Formation d'Apprentis). Były to: CFA Henri Martin w Lezignan-Corbier, CFA Henry Giral w Mende, CFA w Nimes i CFA w Perpignan. W ramach realizowanych staży młodzi adepci rzemieślnictwa mieli możliwość powiązania wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznymi. Sporządzali potrawy (m.in. ratatouille), napoje oraz wyroby piekarskie (np. bagietki, fugass) i cukiernicze (ciasto kruche, krem patissiere i waniliowy, ciasto parzone, krem migdałowy, ozdoby z marcepanu, ciasto Paris-brest) typowe dla kuchni francuskiej. Zajęcia podczas stażu kształciły także umiejętność planowania wykonywanych czynności. Stażyści w ciągu dwóch tygodni mogli również poznać specyfikę działania oraz funkcjonowania francuskich przedsiębiorstw branży gastronomicznej, cukierniczej i piekarniczej.
W stażach poza grupą cukierników, piekarzy i kucharzy, uczestniczyło również dwóch fryzjerów, którzy mieli możliwość zapoznania się ze specyfika funkcjonowania i działania francuskich zakładów fryzjerskich oraz poznania nowych metod i technik fryzjerskich (upinanie koków tzw. bananów z elementami warkoczy, nauka wyplatania różnego typu warkoczy i plecionek, nawijanie loków, modelowanie i strzyżenie włosów, strzyżenie brody).
Staże zagraniczne to nie tylko zdobywanie nowych umiejętności zawodowych, ale także poznanie kultury, historii i walorów przyrodniczych regionu. Popołudnia oraz weekendy przeznaczone były głównie na zwiedzanie. Uczniowie mogli podziwiać m.in.: Carcassonne,produkcję serów w Roquefort, wiadukt w Millau, Grotte de Dargilan w Ave Armand, dziewięć śluz w Beziers, zabytki Nimes, Akwedukt Pont du Gard, zakład produkcji wina w Limoux, hodowlę owoców morza w Bouzigues.
Udział w projekcie umożliwił ponadto uczniom zdobycie dodatkowych umiejętności interpersonalnych, a także nowych doświadczeń osobistych.
Po odbyciu staży uczniowie otrzymają certyfikaty oraz dokumenty „Europass Mobilność”, poświadczające nabyte kompetencje i umiejętności. Dokumenty te, są dla uczniów dodatkowym atutem podczas poszukiwania pracy zarówno w kraju, jak i za granicą.
Jakie są wczesne objawy boreliozy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?