Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Studenci Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie budują bolid, którym chcą pobić rekord Polski

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Oficjalna prezentacja nadwozia "Piły II" odbyła się podczas Targów Pracy KPU
Oficjalna prezentacja nadwozia "Piły II" odbyła się podczas Targów Pracy KPU Ewa Gorczyca
Pojazd, który konstruują i budują studenci z koła naukowego „Rotor” przy KPU w Krośnie, ma przejechać ponad tysiąc kilometrów na jednym litrze paliwa.

Ten rekord studenci chcą ustanowić w przyszłym roku. Przygotowują się do tego już od dłuższego czasu. Bolid nazwali „Piła II”. To nawiązanie do poprzedniej konstrukcji, z którą już wielokrotnie startowali w międzynarodowych konkursach dla młodych konstruktorów. Podczas zawodów zespoły z różnych krajów prezentują jak najbardziej wydajne pod względem energetycznym pojazdy.

„Piła” z Krosna jeździła już w czterech edycjach Shell Eco-marathon. Podczas ostatniej – w 2019 roku, na torze w Holandii, osiągnęła wynik 749 na jednym litrze etanolu.

- Po dwuletniej przerwie, związanej z pandemią, nasza ekipa jedzie znowu na zawody, tym razem do Francji. Jak zwykle naszym celem jest poprawienie rezultatu. To daje nam satysfakcję, że nasza praca ma sens. Do tej pory nam się to udawało, i mamy nadzieję, że tak będzie i podczas tegorocznej edycji, która jest zaplanowana na przełomie czerwca i lipca - mówi Tomasz Kosztyła, opiekun sekcji projektowo-mechanicznej koła naukowego „Rotor”.

We Francji wystartuje jeszcze „Piła”, która co roku jest ulepszana. Jednak do przyszłorocznego bicia rekordu studenci przygotowują jej następczynię – „Piłę II”.

To całkiem nowy pojazd. W odróżnieniu od poprzedniczki bolid będzie miał samonośne nadwozie, co znacznie poprawi parametry bolidu.

Na wypracowanie innowacyjnych rozwiązań Koło Naukowe KPU dostało dofinansowanie ministra edukacji i nauki.

- W konstrukcji nadwozia, które jest już gotowe, zostały zastosowane włókna węglowo-aramidowe. Pracujemy nad nowym układem kierowniczym, hamulcowym i napędowym. Te elementy już powstają i sukcesywnie będziemy je montować. Silnik to nasza własna konstrukcja, bez części produkowanych seryjnie. W silniku nie będzie stali, tylko stopy tytanu, aluminium i ceramika - opisuje Tomasz Kosztyła.

Na jesień zaplanowano pierwsze testy układu jezdnego. Nowym ekopojazdem studenci mają zamiar pobić rekord w przejechaniu jak najdłuższego dystansu na jednym litrze paliwa.

- Chcielibyśmy jako pierwszy zespół w Polsce przekroczyć granicę tysiąca kilometrów - mówi Tomasz Kosztyła.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto