Trzy firmy wybrał krośnieński magistrat w przetargu na dostawę nowych, niskoemisyjnych autobusów miejskich. W większości będą to duże, około dziesięciometrowe pojazdy. Miasto kupi też dwa miniautobusy.
- Autobusy wozić będą mieszkańców miasta i pięciu gmin wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego - mówi wiceprezydent Tomasz Soliński.
Jedenaście niskopodłogowych pojazdów z napędem hybrydowym (z silnikiem elektrycznym i małym silnikiem Diesla) dostarczy Volvo. Osiem, z napędem spalinowym - sanocki Autosan. Uzupełnieniem zakupów będą dwa niskowejściowe, niespełna 8-metrowe autobusy, produkowane przez słupską firmę MMI.
- Zakup nowych autobusów niewątpliwie wpłynie na zwiększenie komfortu podróżowania i niezawodności taboru. To również pierwszy krok do ograniczenia niskiej emisji powodowanej przez transport publiczny - mówi prezydent Piotr Przytocki.
Miasto nie zdecydowało się na zainwestowanie w autobusy z silnikami elektrycznymi. Przeważyły wyższe koszty i fakt, że pojazdy tego typu są zbyt długie jak na warunki miasta i ościennych gmin. Miejska Komunikacja Samochodowa nie dysponuje także odpowiednim zapleczem technicznym.
Magistrat zapewnia jednak, że wszystkie nowe autobusy spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6.
Ekologia i wygoda
Jak tłumaczy dyrektor Małgorzata Durda z Volvo Buses, hybrydy sprawdzają się dobrze w ruchu miejskim. - Dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywają mnie paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń i są ciche - zaznacza.
Jazda nowymi autobusami będzie dużo bardziej komfortowa niż obecne warunki podróżowania miejską komunikacją. Zostaną wyposażone m.in. w automatyczną klimatyzację czy system zapowiedzi głosowych. Pasażer będzie mógł skorzystać z wi-fi, podładować komórkę. Bezpieczeństwo zapewni system monitoringu wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, monitoring będzie także na niektórych przystankach. Autobusy będą przystosowane do przewozu niepełnosprawnych.
Projekt, który Krosno realizuje z pięcioma sąsiadującymi gminami (Chorkówka, Korczyna, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe i Wojaszówka) obejmuje nie tylko zakup autobusów. Także inne inwestycje w infrastrukturę publicznej komunikacji. Postanie m.in. 70 zatok przystankowych (z tego 50 w mieście) i nowe wiaty. Koszt całego projektu (współfinansowanego z funduszy unijnych, w ramach RPO województwa podkarpackiego na lata 2014-2020) to blisko 38 mln zł.
- Pierwsze autobusy trafią do Krosna w sierpniu a ostatnia dostawa planowana jest na początek października - zapowiada prezydent Piotr Przytocki.
Flota krośnieńskiego zakładu MKS liczy obecnie ponad 40 autobusów. Część z nich ma już ponad 30 lat, niektóre jeszcze posiadają wysoką podłogę. Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy.
___________________________________________________________________________________________
ZOBACZ TEŻ: Autosany z napędem elektrycznym pojadą do Niemiec
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?