- Głównym celem jest zbadanie systemu pod kątem możliwości zbierania danych z sieci wodociągowej i monitoringu odbioru wody. Dane będą analizowane automatycznie i przekazywane odbiorcom - tłumaczy Tomasz Soliński, zastępca prezydenta Krosna.
Doświadczenia Krosna będą wykorzystane w innych miastach. Wyniki badań mają posłużyć jako wzorce dla jednostek gminnych i spółek wodociągowych z całej Polski. Partnerami projektu są Politechnika Rzeszowska oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
Krośnieńska sieć wodociągowa będzie komunikowała się automatycznie nie tylko z zarządcą, ale też z mieszkańcami i przedsiębiorcami, informując m.in. o wystąpieniu wycieku wody na ich wewnętrznej instalacji.
- Dodatkowo mieszkańcy uzyskają dostęp do swoich dobowych zużyć wody, a odczyty wskazań wodomierzy prowadzone będą zdalnie. To, w odniesieniu do trwającej obecnie pandemii, pozwoli ograniczyć bezpośredni kontakt inkasenta MPGK z odbiorcą wody podczas tradycyjnego odczytu - podkreśla Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.
Oprogramowanie zarządzania siecią wodociągową, na podstawie danych z urządzeń rozmieszczonych na sieci i wodomierzach, umożliwi m.in. ograniczenie strat wody. MPGK będzie mogło np. dostosować natężenie przepływu wody poprzez obniżenie ciśnienia w danej strefie, w zależności od pory dnia, czy pory roku.
Zdalny odczyt wodomierzy
Pierwszym etapem projektu jest montaż nakładek na wodomierze. Rozpoczął się od dzielnicy Suchodół i docelowo obejmie ponad 7,5 tysiąca gospodarstw indywidualnych, budynków wielorodzinnych, firm, instytucji oraz zakładów przemysłowych.
- Mieszkańcy Krosna nie ponoszą z tego tytułu żadnych kosztów ani opłat, a zyskują nowatorskie i wygodne rozwiązania. Wystarczy tylko, że na kilka minut udostępnią monterom pomieszczenie, w którym znajduje się wodomierz, by mogli zamontować nakładkę i sprawdzić jej poprawne działanie - wyjaśnia Krzysztof Wolanin, kierownik projektu.
Protokół z wykonanej czynności sporządzany będzie przez montera w formie elektronicznej i podpisywany przez odbiorcę wody przy pomocy elektronicznego urządzenia, co pozwoli zachować wszystkie wymagane obecnie standardy sanitarne.
Monterzy pracujący w terenie będą posiadali specjalne identyfikatory, mieszkańcy będą mogli sprawdzić ich wiarygodność poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego (tel. 13 4748316) lub Strażą Miejską w Krośnie (tel. 13 4743600 i 13 4743607).
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?