Do udziału w dyskusji zaproszono przedstawicieli samorządu, urzędu miasta, organizacji pozarządowych, instytucji publicznych, szkół, biznesu. Uczestnicy podzielili się na grupy i szukali odpowiedzi na dwa pytania: jakie kompetencje są najważniejsze z punktu widzenia sukcesów osobistych i zawodowych oraz jakie kompetencje powinni posiadać mieszkańcy, aby angażować się w sprawy naszego miasta.
Po tej „burzy mózgów” odbyła się prezentacja kompetencji rekomendowanych przez poszczególne zespoły i głosowanie.
Z punktu widzenia sukcesów osobistych i zawodowych za najważniejsze uznano umiejętność wykorzystywania wiedzy, dzielenia się nią i słuchania innych, ambicję, otwartość na innowacje, odwagę w podejmowaniu decyzji i działaniu, kreatywność, właściwy wybór priorytetów, zaangażowanie, podejście do każdego problemu z różnych stron. Za cechy, które pozwalają mieszkańcom angażować się w lokalne sprawy uznano wrażliwość społeczną, umiejętność współpracy, zarażanie optymizmem i wiarę w sukces, otwarcie się na ludzi i ich poglądy, umiejętność komunikowania się, zorientowanie w potrzebach środowiska.
- Zmieniając siebie, będąc kreatywnym, pielęgnując swoje pasje, staniemy się społeczeństwem, które będzie mogło rozwijać swoje skrzydła - mówił wiceprezydent Bronisław Baran.
Uczestnicy zastanawiali się, jakie działania można podjąć, aby mieszkańcy Krosna te umiejętności wzmacniali. Architekt Ewa Cisowska mówiła o dzieleniu się wiedzą. - Trzeba zapraszać do szkół fachowców, którzy uczyliby patrzeć urbanistycznie, kompetentnie oceniać architekturę. Umiejętności te przydadzą się w życiu prywatnym i społecznym - zaznaczała.
Teresa Leśniak, szefowa KBP podkreślała znaczenie wdrażania dzieci w system społecznego funkcjonowania i rolę edukacja pozaszkolnej.
- Krośnieńskie szkoły bardzo dobrze realizują programy, ale zapominają czasem o otoczeniu, wrażliwości na innych. Każdy z nas jest nauczycielem dla siebie nawzajem, ale i dla naszych dzieci, ważna jest rola rodziny w budowaniu kompetencji, szkoła nie nauczy wszystkiego – mówiła dr Zofia Bartecka-Prorok, polonistka w I LO.
Wiceprezydent Baran stwierdził, że szkoła powinna pozwolić młodym na kreatywność i aktywność, nie ograniczać się do tego, co zapisane w zadaniach placówki, ale wprowadzać pracę w tzw. modułach projektowych. - Trzeba też zwiększać liczbę zadań przekazywanych organizacjom pozarządowym, inspirować aktywność tych organizacji i samych mieszkańców - dodał.
Debata była częścią przedsięwzięcia realizowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. - Wnioski z dyskusji zostaną zebrane i przedstawione podczas Kongresu Obywatelskiego, dorocznego wydarzenia organizowanego przez Instytut - informuje Monika Machowicz z Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?