Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Drive-thru" w szpitalu w Krośnie nie nadąża z pobieraniem próbek. Za dużo osób chce zrobić test

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Szturm pacjentów do punktu "drive-thru" w szpitalu. Wczoraj i dziś część osób musiała odjechać bez zrobienia badania. Dyrekcja próbuje rozwiązać problem.

Dziś (14 października) pierwsze osoby, które chciały zrobić badanie, przyjechały już od piątej rano. Szpital nie jest w stanie obsłużyć wszystkich, część osób odesłano „z kwitkiem”. Dyrekcja zapowiada, że wprowadzi także popołudniowe godziny badań.

Problemy zaczęły się wczoraj (12 października). Przed godz. 8 zakorkowała się droga dojazdowa prowadząca do Wojewódzkiego Szpitala Podkarpackiego. Zator zrobił się także na ul. Korczyńskiej – sięgał prawie do skrzyżowania z ul. Niepodległości. Po raz pierwszy na badania w mobilnym punkcie, zlokalizowanym na parkingu w rejonie SOR zgłosiło się aż tylu chętnych.

Kolejka zaskoczyła dyrekcję

Na taką sytuację szpital nie był przygotowany. Piotr Czerwiński, dyrektor krośnieńskiego szpitala przypuszcza, że miało to związek z uruchomieniem procedury kierowania na testy przez lekarz rodzinnych. - Jako szpital nie otrzymaliśmy informacji, że może być potrzeba wykonania większej liczby testów, stąd nie byliśmy przygotowani na taki napływ chętnych do badań - mówi.

Doraźnym rozwiązaniem było wydłużenie godzin przyjęć w punkcie "drive-thru". Pobrano próbki od 90 osób. To dwa razy więcej niż wcześniej, kiedy to dziennie wykonywano nie więcej niż 40 testów.

Zapadła też decyzja o zmianie sposobu prowadzenia badań. Nowy system obowiązuje od środy (14 października). Osoby z kolejki dostaną numerki, które będą gwarantować, że w danym dniu zostaną przyjęci. Testy w punkcie "drive-thru" mogą być wykonywane tylko do określonej godziny. O godz. 12 wyjeżdża transport z próbkami, a wcześniej trzeba je opracować i podpisać.

- Określiliśmy wstępnie dzienny limit na 60 osób - mówi dyrektor Piotr Czerwiński.

W środę właśnie tyle numerków wydano. Wystarczyło dla tych, którzy pojawili się wcześnie rano. Pozostali muszą zgłaszać się w kolejnych dniach. Problemu więc nie rozwiązano, ale udało się przynajmniej nie dopuścić do zakorkowania dojazdu do szpitala. Już przed godziną ósmą kolejka znacznie się skróciła i mieściła się na parkingu przed SOR.

Podzielono też oczekujących na badanie na dwie tury: część kierowców mogła więc odjechać i wrócić o późniejszej godzinie by nie blokować ulicy.

Numerki rozdaje dwóch pracowników – podchodzą do każdego samochodu. Dyrektor Czerwiński przypomina, że do punktu trzeba podjechać samochodem a do badania nie wysiada się z auta. - Niestety, część osób przychodzi bezpośrednio pod namiot, a to stwarza zamieszanie - mówi.

Do tej pory pobieraniem próbek z punkcie "drive-thru" zajmowały się dwie osoby.

- Zwiększenie obsady nic nie da, bo nie można wykonywać procedury badania równocześnie dla kilku osób w jednym miejscu - tłumaczy dyrektor Czerwiński.

Dodaje, że nie wyklucza wprowadzenia dodatkowych, popołudniowych godzin wykonywania testów. - Jednak próbki i tak będziemy mogli wysłać dopiero następnego dnia - zaznacza dyrektor Czerwiński.

NFZ informuje

Sygnały o zwiększonej liczbie pacjentów zgłaszających się do punktów pobrań na badanie w kierunku COVID-19, dotarły już do Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Rzeszowie.

Rafał Śliż, rzecznik oddziału przypomina, że na terenie Podkarpacia badanie można obecnie wykonać w 25 miejscach, zlokalizowanych na ogół przy szpitalach, izbach przyjęć bądź większych placówkach.

- Pierwsze z nich otwierają się o godzinie 7 rano, ostatnie przyjmują pacjentów aż do godziny 19 - informuje rzecznik podkarpackiego NFZ.

Wybór konkretnego punktu należy wyłącznie do pacjenta i nie musi on ograniczać się do naszego województwa. Zatem osoby, którym łatwiej udać się do Małopolski, województwa świętokrzyskiego czy lubelskiego, mogę bez żadnych problemów wykonać badanie w dowolnym punkcie w kraju.

- Wykaz punktów pobrań jest ciągle aktualizowany i umieszczany na stronie pacjent.gov.pl w zakładce "Znajdź mobilny punkt pobrań" oraz na stronie Podkarpackiego Oddziału NFZ nfz-rzeszow.pl u góry strony na pomarańczowym pasku ważnych wiadomości - tłumaczy Rafał Śliż

Taką samą informację można uzyskać dzwoniąc na bezpłatną i czynną całą dobę oraz 7 dni w tygodni Telefoniczną Informację Pacjenta 800 190 590. Na tych stronach internetowych poza wykazem wszystkich punktów w Polsce, jest również mapa, dokładny adres i numer telefonu, pod który warto wcześniej zadzwonić umawiając się wstępnie na badanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto