Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cztery propozycje przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego. Samorządowcy wybrali optymalny wariant. Jest korzystny dla Krosna

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Starostwo Powiatowe w Krośnie
Samorządowcy z Krosna i dwóch powiatów – krośnieńskiego i sanockiego – spotkali się by wybrać optymalny wariant z czterech propozycji (jedna z podwariantem) przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego. Nowa droga ma poprowadzić od Krosna za Zarszyn, gdzie połączyć się z DK28 za Zarszynem. Inwestycja jest w fazie przygotowań projektowych.

Inicjatorem spotkania zainteresowanych inwestycją samorządów (gospodarzy terenów, przez które ma przebiegać obwodnica) był starosta krośnieński, Jan Pelczar.

- Chodzi o wybór najkorzystniejszego dla mieszkańców i najmniej inwazyjnego dla środowiska wariantu przebiegu obwodnicy - tłumaczy starosta.

Krosno chce połączenia DK28 z S19

To, która wersja zostanie zrealizowana, jest bardzo ważne dla władz Krosna. Z punktu widzenia włodarzy miasta optymalny jest podwariant wariantu 1, bo wpisuje się w zamierzenia inwestycyjne miasta. Krosno zyskałoby połączenie DK28 z budowaną drogą ekspresową S19.

Obwodnica – zgodnie z tym podwariantem – miałaby zaczynać się na skrzyżowaniu ul. Bieszczadzkiej z centrum handlowym (do tego miejsca miasto doprowadziło już budowaną drogę G). Dalej przechodziłaby nad torami i biegła po trasie istniejącej ul. Sikorskiego, do granicy z gminą Krościenko Wyżne i dalej do węzła Iskrzynia na przyszłej drodze ekspresowej S19.

– Inwestycja jest dla nas bardzo ważna. Zawiera się w planach strategicznych rozwoju miasta i połączenia Krosna z S19. Dla nas wariant 1a i wariant 1 jako całość stanowi w pełni funkcjonalny układ komunikacyjny. W opinii naszych ekspertów ten wariant wydaje się optymalny i zabezpiecza interesy naszych mieszkańców - zaznacza zastępca prezydenta miasta Krosna Tomasz Soliński

Z punktu widzenia samorządu gm. Iwonicz-Zdrój najkorzystniejszy jest wariant nr 4. Ale burmistrz Witold Kocaj jest zdania, że należy patrzeć na całość inwestycji. - Sądzę, że wariant nr 1 lub podwariant 1a byłby najłatwiejszy do wykonania - mówi.

W podobnym tonie wypowiada się gospodarz gminy Rymanów Wojciech Farbaniec.

– Od 1965 roku czekamy na obwodnicę. Jesteśmy gminą turystyczno-uzdrowiskową i chcielibyśmy zachować ten status. Optymalnym dla nas rozwiązaniem jest wariant 1a, który zakłada najmniej problematyczną wersję budowy obwodnicy. Wówczas DK28 stanie się drogą wojewódzką i będzie odciążona od ruchu tranzytowego. Wariant 1 z przewagą 1a jest najbardziej racjonalnym rozwiązaniem – przekonuje burmistrz Farbaniec.

Postulat wydłużenia obwodnicy

Starosta sanocki Stanisław Chęć oraz władze gm. Zarszyn i Besko mają w tej sprawie wspólny pogląd, który przedstawili na spotkaniu. Opowiadają się za wariantem nr 1. Ale zależy im także na możliwości wydłużenia obwodnicy do miejscowości Pisarowce, a najlepiej do ronda św. Andrzeja Boboli (początku obwodnicy Sanoka). Starosta zaznacza, że mieszkańcy gmin powiatu sanockiego i lokalni przedsiębiorcy upominają się o ten odcinek drogi.

Rekomendowany wariant

Spotkanie zakończyło się przyjęciem wspólnego stanowiska, w którym samorządy rekomendują wariant 1 łącznie z podwariantem 1a – czyli trasę od Krosna, poprzez ulicę Sikorskiego w kierunku węzła S19 w Iskrzyni, do miejscowości Nowosielce do drogi DK28. Ich zdaniem jest najbardziej korzystna ze względów ekonomicznych, społecznych i technicznych. Samorządowcy proponują równocześnie jej przedłużenie od Nowosielec i włączenie do drogi DK 28 za przejazdem kolejowym w Pisarowcach.

- Przyjmując wariant 1a istnieje możliwość połączenia proponowanego rozwiązania do drogi krajowej DK28 pomiędzy Miejscem Piastowym a Iwoniczem. Trasa w wariancie wariant 1a omija gęstą sieć zabudowy, w tym obszary szczególnie chronione (Natura 2000 w okolicy Ladzina, pomiędzy Rymanowem a Beskiem, Przełom Wisłoka, Obszary Ochrony Krajobrazu poniżej Zarszyna) w przeciwieństwie do trzech pozostałych wariantów, które przebiegają w najbliższym otoczeniu w/w obszarów – argumentują samorządowcy.

Zwracają też uwagę, że budowa drogi według wariantów 2,3 lub 4 będzie generować będą wyższe koszty, ze względu na warunki terenowe (góry i doliny) oraz gęsta sieć zabudowy w rejonie Miejsce Piastowego, Iwonicza, Rymanowa, Beska, Zarszyna. Oznacza także konieczność budowy nowych i przebudowy istniejących obiektów inżynieryjnych jak tunele, wiadukty czy mosty.

Stanowisko samorządowców zostanie przesłane do Ministerstwa Infrastruktury Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podpisali je starostowie powiatu krośnieńskiego i sanockiego oraz przedstawiciele władz Krosna, Rymanowa, Iwonicza-Zdroju, Zarszyna i Beska.

Obecna na spotkaniu była także zastępca wójta gminy Miejsce Piastowe Magdalena Hec – Mrozek. Jednak władze gm. Miejsce Piastowe optują za innym wariantem (nr 2).

Szczegóły na temat poszczególnych wariantów przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego są dostępne TUTAJ.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto