Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Łącznica Jedlicze-Szebnie. Ta inwestycja skróci czas podroży pociągiem na trasie Rzeszów - Krosno i dalej w Bieszczady

Redakcja
Zdjęcie poglądowe
Zdjęcie poglądowe pixabay.com
Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze-Szebnie. Umożliwi ona podróż pociągiem na trasie łączącej Rzeszów z Krosnem i Bieszczadami z ominięciem Jasła.

Inwestycja będzie mogła wejść w fazę realizacji dzięki przyjęciu przez rząd aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. Jak zaznacza minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk – nowy Krajowy Program Kolejowy to nie tylko wielkie inwestycje, takie jak budowa linii Podłęże-Piekiełko czy modernizacja Warszawskiej Linii Średnicowej.

- To także mniejsze inwestycje, dzięki którym zwiększą się możliwości prowadzenia ruchu kolejowego - mówi.

Wśród tych, którym zostało zapewnione finansowanie, znalazła się także łącznica kolejowa z Jedlicza w pow. krośnieńskim do Szebni w pow. jasielskim.

- To zwieńczenie naszych 20-letnich starań o to, by powstała krótsza i szybsza droga kolejowa z Krosna do Rzeszowa. Miejmy nadzieję, że potencjał nowego odcinka zostanie wykorzystany - mówi Piotr Przytocki, prezydent Krosna.

Jak dodaje łącznica może też przynieść korzyści gospodarce (w Jedliczu spółka Orlen Południe inwestuje w nowoczesną instalację do produkcji bioetanolu nowej generacji).

Nowe tory zostaną zbudowane między liniami kolejowymi nr 106 i 108. Ta pierwsza łączy Rzeszów z Jasłem, druga - Stróże, Jasło, Krosno, Nowy Zagórz, Ustrzyki Dolne i Krościenko.

Z Krosna do Rzeszowa i w przeciwnym kierunku nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego. Aby tę drogę odbyć pociągiem, należy przesiąść się na stacji Jasło. Sama podróż nie trwa mniej niż 2 godziny 20 minut. Tak długiego czasu pasażerowie nie są skłonni akceptować – dojazd samochodem zajmuje około godziny, autobusem kursowym – niespełna 1,5 godziny.

Nie ma więc chętnych na podróże koleją co oznacza, że kursy są nieopłacalne.

- Pociągi jadące z Rzeszowa na południe, w kierunku Krosna i rejonu Bieszczad, obecnie zmuszone byłyby zmieniać czoło pociągu na stacji Jasło. Zmiana czoła pociągu zawsze jest uciążliwa i powoduje konieczność wydłużonego postoju na stacji, co jest utrudnieniem dla podróżnych oraz zmniejsza możliwości prowadzenia ruchu kolejowego. W związku z tym obecnie żaden z przewoźników nie oferuje przewozów na trasie łączącej Rzeszów z Krosnem i Bieszczadami - tłumaczą władze PKP PLK.

Stąd wzięła się idea połączenia linii 106 i 108, na wschód od Jasła.

- Budowa łącznicy sprawi, że sieć kolejowa na Podkarpaciu stanie się bardziej spójna i stworzy możliwość wprowadzenia lepszej oferty przewozowej przez organizatorów przewozów - argumentują władze PKP PLK.

Inwestor, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, dysponuje już projektem budowlanym, pozwoleniem wodnoprawnym i decyzją środowiskową. Wykonawca będzie miał za zadanie przygotować projekt wykonawczy i uzyskać brakujące decyzje administracyjne (ustalenie lokalizacji linii kolejowej, pozwolenie na budowę) oraz wybudować łącznicę.

Ogłoszenie przetargu na realizację łącznicy planowane jest na przełom III i IV kwartału tego roku. Budowa zgodnie z założeniami inwestora ma ruszyć w 2025 roku. Łącznica ma być gotowa w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia robót.

O potrzebie budowy odcinka szlaku kolejowej mówiło się od wielu lat. Zabiegał o to mocno samorząd Krosna. Rozważane były rożne koncepcje przebiegu nowej trasy. W 2016 roku odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami. Ostatecznie wybrano wariant, uznany za najkorzystniejszy nie tylko pod względem ekonomicznym ale i społecznym. Według tego wariantu nowe tory mają być zbudowane pomiędzy Jedliczem (na trasie linii 108) a Szebniami (linia 106). To odcinek liczący ok. 3,6 kilometra długości. W jego przebiegu znajdzie się tunel.

Powstanie łącznicy Jedlicze-Szebnie to nie jedyna inwestycja, usprawniająca ruch kolejowy w południowej części Podkarpacia, która pozwoli pozyskać kolei więcej pasażerów i która będzie realizowana dzięki aktualizacji Krajowego Planu Kolejowego. Otworzyła ona także drogę do modernizacji odcinka linii 108.

Jak informuje ministerstwo infrastruktury - obecnie prowadzony jest proces przygotowania dokumentacji projektowej, w tym pozyskanie decyzji administracyjnych dla inwestycji na tej linii. Zakończenie przygotowania dokumentacji projektowej przewidziano w IV kwartale tego roku. Zakres projektu obejmuje modernizację odcinka od Jasła do Nowego Zagórza: przebudowany zostanie układ torowy, obiekty inżynieryjne czeka przebudowa, remont lub budowa, przebudowane zostaną też stacje i przystanki osobowe, powstaną także nowe przystanki.

Powstanie łącznicy Jedlicze – Szebnie, równoległe z modernizacją linii 108, umożliwi podróż pociągami z Rzeszowa w Bieszczady z pominięciem postoju na stacji Jasło.

- Przewoźnicy kolejowi będą mogli uruchamiać połączenia przewidujące bezpośrednie połączenie Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz, a czas przejazdu stanie się atrakcyjny - zaznaczają władze spółki PKP PLK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Łącznica Jedlicze-Szebnie. Ta inwestycja skróci czas podroży pociągiem na trasie Rzeszów - Krosno i dalej w Bieszczady - Nowiny

Wróć na krosno.naszemiasto.pl Nasze Miasto