Ministerstwo Infrastruktury wraz z Ministerstwem Finansów dokonało podziału rezerwy subwencji ogólnej.
- Ponad 316 milionów trafi do 102 samorządów w Polsce, z czego ponad 60 milionów do samorządów z Podkarpacia. W ramach tych środków będą realizowane modernizacje mostów i wiaduktów a także przebudowy dróg z poprawą parametrów technicznych - poinformował Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Na Podkarpaciu pieniądze dostanie samorząd województwa, cztery miasta na prawach powiatu i 8 powiatów. Największa kwota – 20 milionów złotych – trafi do Krosna, na kluczową inwestycję, jaką jest budowa nowej obwodnicy, tzw. drogi G.
Ze względu na ogromne koszty miasto projektuje ją i realizuje ją etapami. Projekt, który uzyskał dofinansowanie, dotyczy odcinka od skrzyżowania z drogą krajową nr 28 do skrzyżowania z ul. Sikorskiego wraz z budową wiaduktu nad linią kolejową nr 108.
- Jest ważny dla dokończenia budowy obwodnicy wschodniej i z punktu widzenia rozwoju nowej części miasta, która przylega do ul. Sikorskiego, w kierunku planowanej strefy inwestycyjnej na terenie dawnego „Lotniska Iwonicz” - podkreśla Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
Wymogiem starania się o fundusze z rezerwy był wkład własny w wysokości minimum 50 procent kosztów inwestycji.
- Te pieniądze mamy zarezerwowane w budżecie. Ogłosimy przetarg i zobaczymy jakie będą rzeczywiste potrzebne nakłady na tę inwestycję. Nasz kosztorys wstępnie szacował je na ok. 40 milionów złotych - mówi Piotr Przytocki.
Miasto ma już na ten odcinek prawomocny ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) może więc ogłaszać postępowanie przetargowe na roboty budowlane.
- Planujemy, że ten odcinek będzie gotowy w połowie 2024 roku - mówi prezydent Przytocki.
Oddany do użytku jest już fragment drogi G od ul. Zręcińskiej do Witosa. Na wiosnę zakończono budowę odcinka od ul. Słonecznej do ul. Witosa. W projektowaniu są kolejne odcinki obwodnicy południowej i północnej. Zaprojektowany jest odcinek północny, od ul. Zręcińskiej do Wyspiańskiego. Czeka na uzyskanie ZRID.
- Chodzi o to, bo otoczyć Krosno „pierścieniem” obwodnic, wyprowadzającym ruch, który dziś koncentruje się w środku miasta - tłumaczy prezydent Przytocki.
Odcinek od Bieszczadzkiej do Sikorskiego ma mieć zaledwie 673 metry, ale o kosztach i trudności stanowi konieczność budowy dwóch wiaduktów nad torami. Powstaną dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, wzdłuż niej chodniki i dwukierunkowa ścieżka rowerowa. Na skrzyżowaniu obwodnicy i Sikorskiego będzie zbudowane rondo.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?